Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(1)
Autor
Bylok Felicjan (1957- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Konsumenci (ekon.)
(1)
Społeczeństwo konsumpcyjne
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [243]-257. Indeks.
Streszcz. ang., niem.
Biorąc pod uwagę złożoność zjawiska konsumpcji i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia przy jego badaniu w niniejszej monografii zamierzam skoncentrować się na następujących celach poznawczych. Po pierwsze - chciałbym ukazać konsumpcję jako zjawisko społeczne i wynikające stąd implikacje praktyczne dla funkcjonowania jednostki i społeczeństwa. Po drugie - wskazać na perspektywę kulturowego kontekstu konsumpcji, jako propozycji badawczej. Po trzecie - ukazać złożoność socjologicznych uwarunkowań konsumpcji. Po czwarte - ukazać powiązania między konsumentem, konsumpcjonizmem a społeczeństwem konsumpcyjnym. Wreszcie po piąte - wskazać na najważniejsze kierunki rozwoju konsumpcji i jej ograniczenia.Przedstawiony zakres tematyczny i sformułowane cele wyznaczają problematykę badawczą, którą ilustrują następujące pytania badawcze: jakie przesłanki decydują o charakterze kategorii społeczno-ekonomicznej konsumenta? Co zdecydowało o przeistoczeniu się "spożywców" w kategorię konsumentów? W jaki stopniu czynniki społeczne i kulturowe wpłynęły na rozwój konsumpcji? Jakie uwarunkowania wpłynęły na rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego? W jakim stopniu konsumpcjonizm stał się dominującą ideologią społeczeństwa konsumpcyjnego? Jakie są granice rozwoju konsumpcji?
Konsumpcja w świetle współczesnej socjologii * 1. Rozważania wstępne * 2. Konsumpcja jako kategoria socjoekonomiczna * 3. Konsumpcja jako przedmiot badań socjologii * 4. Struktura monografii * I. Proces przechodzenia ludzi od zaspokajania potrzeb egzystencjalnych do rozszerzonej konsumpcji rozmaitych dóbr * 1. Zaspokajanie prymitywnych potrzeb egzystencjalnych w społecznościach pierwotnych - narodziny kategorii "spożywcy" * 2. Rozwój kategorii "spożywców" w społeczeństwie feudalnym * 3. Proces przeobrażania się w społeczeństwie przemysłowym "spożywców" w konsumentów * 4. Społeczno-kulturowe determinanty rozwoju socjoekonomicznej kategorii konsumenta * II. Rozwój kategorii społeczno-ekonomicznej konsumenta w społeczeństwie masowej konsumpcji * 1. Ekonomiczne przesłanki rozwoju konsumentów * 2. Proces przechodzenia od społeczeństwa produkcji do społeczeństwa masowej konsumpcji * 3. Suwerenność konsumencka jako cecha współczesnego konsumenta * 4. Zmiany w sferze potrzeb konsumentów * 5. Rozwój etosu konsumpcji * 6. Konsumpcja na pokaz * III. Konsumpcja jako element systemu społeczeństwa konsumpcyjnego * 1. Wokół pojęcia społeczeństwo konsumpcyjne * 2. Perspektywa systemowa jako model analizy znaczenia konsumpcji w społeczeństwie konsumpcyjnym * 3. Konsumpcja a struktura społeczna w społeczeństwie konsumpcyjnym * 4. Kultura a konsumpcja w społeczeństwie konsumpcyjnym * 5. Konsumpcja a polityka w społeczeństwie konsumpcyjnym * 6. Praca a konsumpcja w społeczeństwie konsumpcyjnym * 7. Rozwój społeczeństw konsumpcyjnego w XX wieku * IV. Konsumpcjonizm jako ideologia kształtująca konsumenta w społeczeństwie konsumpcyjnym * 1. Pojęcie konsumpcjonizm * 2. Konsumpcjonizm jako sposób życia współczesnych konsumentów * 3. Konsumpcjonizm jako ideologia społeczeństwa konsumpcyjnego * 4. Wartości związane z ideologią konsumpcjonizmu * 5. Dobra konsumpcyjne jako atrybuty konsumpcjonizmu * V. Procesy i czynniki sprzyjające rozwoju konsumpcjonizmu * 1. Procesy wspomagające rozwój konsumpcjonizmu * 2. Moda jako czynnik wspomagający rozprzestrzenianie się ideologii konsumpcjonizmu * 3. Ciało ludzkie jako nowa sfera oddziaływania konsumpcjonizmu * 4. Przestrzenne uwarunkowania rozwoju konsumpcjonizmu * 5. Internet jako nowy czynnik rozprzestrzeniania się konsumpcjonizmu * 6. Kredyt i karta kredytowa elementem rozprzestrzeniania się konsumpcjonizmu * VI. Refleksje końcowe nad granicami konsumpcjonizmu w społeczeństwach wysokorozwiniętych * 1. Dokąd zmierza konsumpcjonizm * 2. Konsument przyjemności - od zabawy do ekstazy * 3. Konsument bez tradycyjnej moralności versus konsument moralny * 4. Zakupoholizm jako choroba związana z konsumpcjonizmem * 5. Konsument zrównoważony * 6. Konsument jako prosument * 7. Konsument zmarginalizowany w świecie dóbr konsumpcyjnych * Zakończenie * Bibliografia * Indeks nazwisk *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54849 (1 egz.)
Kaucja: 32,30 zł
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej